2012. május 3., csütörtök

Hibakeresés.....ha nincs internetkapcsolat..


Ígértünk egy, mielőtt informatikust hívna rovatot is.
Lehet, hogy ez egy picit bonyolultabb hiba behatárolásnak tűnik majd, de igyekszünk újra nagyon egyszerű, és érthető dolgokat megfogalmazni.
Ismét hangsúlyozzuk, amennyiben valaki nem biztos magában még ilyen egyszerű feladatok megoldásában sem, az inkább hívjon szakembert, nehogy nagyobb bajt okozzon.
Szóval, az informatikai hibák egyik legtöbbet előforduló jelensége az, amikor azt tapasztaljuk, hogy az általunk használt rendszerben nincs meg az internetkapcsolat.



Persze vannak egyéb informatikai hibák is szép számmal, egyszerűek és bonyolultak is, de ha pl. a gép egyáltalán nem akar elindulni, annak olyan sok megoldási lehetősége van, hogy azt most nehéz lenne mindet végigtárgyalni, ráadásul az ilyen jellegű problémákhoz is inkább hívjanak informatikust a helyszínre. Igaz ez sok más egyéb, magát a számítógépet érintő hibajelenségre, ezért azt tanácsoljuk, hogy egyéb más hibás működés esetén is hívjanak fel egy szakembert, pl. a Bodcom Kft.-t és esetleg telefonon keresztül is tudunk segíteni, ha másban nem is igénylik, legalább a hiba körülbelüli behatárolásában.
De térjünk végre az internetkapcsolat hiánya című hibajelenségre. Ez azért apró különbségektől eltekintve hasonlóképpen jelentkezik majdnem mindenkinél.
Lássuk mi történjen mielőtt informatikus hívunk a világháló elérhetetlensége miatt.
Itt is első lépés ugye, hogy ellenőrizzük az eszközök (modem, router, switch, számítógép...stb...) csatlakozását az elektromos hálózathoz. Ugye ezt már tényleg nem kell mondani senkinek.
Amennyiben ebben nincs hiba, akkor nem árt ellenőrizni a kábelek helyes csatlakozását is. Ugye a takarítónő is kiránthatta véletlenül a modembe érkező telefonos csatlakozót, vagy el is törhetett egy ilyen csatlakozó a használat során is.
Így tehát itt is igaz, mint a telefonos hibáknál, hogy esetleges tartalék kábel cserékkel, csatlakozók cseréjével tesztelhetjük hol lehet a hiba, sőt akár meg is oldódhat, ha pl. rálelünk a rossz lan kábelre.



Ha itt sem látszik semmi különös, érdemes egy pillantást vetnünk a hálózati eszközök visszajelző lámpáira, ledjeire. Ha megfigyeltük mit mutatnak ezek a ledek normális működés esetén, akkor összehasonlítva a hiba jelentkezésekor mutatottal, már lehet esetleg fogalmunk arról, hol lehet a hiba. Csak egyetlen példa, ha az internet kapcsolat visszajelző ledje nem világít a modemen, akkor gyanús, hogy a szolgáltatót kell hívnunk a hiba elhárításának érdekében.



Itt ezen a ponton azonban el kell mondjuk (amit a szolgáltató is azonnal kérni fog, ha felhívjuk őket), hogy ezeknek az eszközöknek az újraindítása (resetelése) sokszor megoldhatja a meglévő problémát.
Tehát, ha azt tapasztaljuk, hogy valamelyik ellenőrző lámpa, nem, vagy nem ugyanúgy jelez, ahogy egyébként normális működéskor szokott, tegyük meg, hogy áramtalanítjuk egy percre az adott készüléket, (esetleg minden eszközt) és próbáljuk elölről elindítani a komplett rendszert.
Azért ez eredményre szokott vezetni, de ha mégsem....
Akkor először is, ha több számítógép is üzemel a hálózaton, tehát el van osztva router-el, vagy switch-el, akkor nézzük meg egy másik gépen is, hogy van e internet kapcsolatunk. Amennyiben ott van kapcsolat, akkor nem az internettel van a gond, hanem értelemszerűen azzal a géppel (esetleg a router beállításokkal) amelyiken nem tudunk kapcsolódni a világhálóra.
Amennyiben az ominózus számítógép újraindításával, illetve a hálózati kártya (vagy a router) beállításainak változtatásával sem tudják megoldani a gondot, vagy inkább nem is nyúlnának ezekhez a beállításokhoz, érdemes lehet hívni a Bodcom Kft.-t, igyekszünk segíteni a hiba javításában.
Ha azt tapasztaljuk az esetleges másik gépen, hogy ott sincs internet kapcsolat, akkor azért kicsit nehezebb a dolgunk.
Nyilván nincs mindenkinél egy tartalék router vagy switch, ezért a legjobb megoldás, ha megkerüljük ezeket az eszközöket, azért, hogy kiderüljön miért nincs internetünk. Illetve akinél van, és be is tudja állítani a megfelelő értékeket (próba idejére elég lehet a szolgáltatói felhasználónév-jelszó párost beállítani), az így is tesztelheti.
Tehát egyenesen az ADSL modem ethernet csatlakozóját kellene összekötnünk a számítógépünk hálókártya csatlakozójával. A hálózat varázsló (windowson) segít beállítani a gépünket egy új kapcsolat létrehozásával, ahol megadjuk a felhasználónevünket és a jelszavunkat, és máris láthatjuk, hogy így megjavul e az internet kapcsolatunk. Ha megjavult, akkor a köztes eszközökkel, vagy beállításaikkal van a probléma, és ha nem boldogulnak vele, akkor jobb ha szakembert hívnak a javításhoz, esetleges cseréhez.
Természetesen, ha nincs router, vagy switch a hálózatban, akkor eleve közvetlenül van csatlakoztatva a gépünk az ADSL modemhez, így ezt a lépést nem kell elvégeznünk. Ha nem ismerjük a számítógép hálózati beállításait ilyen szinten, hogy kikerüljük a hálózati elosztót, akkor is inkább hívjunk informatikus szakembert a probléma megoldáshoz.
Amennyiben így sincs internetkapcsolat, nagyon valószín, hogy a szolgáltatónál lesz a hiba, és Őket kell felhívnunk a javítás miatt.
Itt szeretnénk jelezni, hogy egyébként is az esetek túlnyomó többségében szolgáltató felől lehet hiba, pláne, ha a beállításokhoz az eszközökhöz senki nem nyúlt hozzá.
Persze ami működik az el is romlik, de mi mindenképpen azt javasoljuk, hogy első körben a szolgáltatót keresse fel mindenki, mert, ha minden eszköz azt „jelzi”, hogy minden rendben, és a beállításokhoz sem nyúlt senki, még sincs internetünk, akkor tényleg esélyes a szolgáltatói hiba. Ráadásul pl. az eszközök újraindítására fognak ők is elsőként kérni bennünket, de itt már esetleg jelezheti mindenki, hogy ez a lépés már megtörtént, de a hiba továbbra is fennáll.
Előfordulhat, hogy nem modemes kapcsolattal netezünk, hanem közvetlen LAN kábel érkezik a gépünkbe, vagy a routerünkbe. (pl. Digikábel)
Ez esetben is igazak a fent leírtak, kivéve, ha nincs egyáltalán elosztás router-el, mert akkor vagy a gépünk beállításai „szálltak” el, vagy itt is a szolgáltató a ludas. Újfent ez a valószínűbb egyébként.
Összegezve egy picit a leírtakat:
- Ha valaki nem érzi úgy, hogy a fent leírtakat teljes biztonsággal el tudja végezni, az inkább ne kezdjen bele szétszedni a kész rendszerét, hívja inkább az internet szolgáltatóját, vagy a Bodcom Kft.-t és segítenek, segítünk
- Ha minden eszköz, és beállítás jónak tűnik, még sincs internet kapcsolat, érdemes először az internetszolgáltatót megkeresni, illetve akkor is érdemes őket hívni, ha pl. az ADSL modem ledjei nem azt mutatják amit hiba nélkül szoktak mutatni
- Ha a szolgáltató szerint működnie kellene az internetnek akkor is kérhetjük tőlük a helyszíni hiba vizsgálatot, pláne, ha nincs hálózati eszköz a rendszerben, csak a gép és az internetkapcsolatot biztosító modem, vagy kábel
- Ha pedig valóban van működő internetkapcsolat a szolgáltató részéről, és a „belső” informatikai eszközökkel vagy hálózattal van a probléma bátran hívják a Bodcom Kft.-t és segítünk a hiba megoldásában!



Szándékosan nem tértünk ki azokra az esetekre, ha valaki mobilinternetet, vagy a telefonját használja modemként internetcsatlakozásra. Azt gondoljuk, aki ezeket be tudta állítani önmagának, az valószínűleg megbirkózik a hibabehatárolással is. Ráadásul a mobilnetnél sok minden azért nem lehet hibás. Kábelek ugye nincsenek, tehát, vagy a szolgáltató, vagy a szolgáltató USB stick-je, vagy maga a számítógép a ludas.
Természetesen ha ezekkel kapcsolatban mégis segítségre szorulnak, az elérhetőségeinken megtalálnak bennünket!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése